Poolster Producties over hun tweede kindermuziekboek

Poolster producties is een samenwerking van Marijke, Anne en Loes, die sinds 2017 bezig zijn met het ontwikkelen en produceren van kindermusicals rondom actuele thema’s. Ze zitten momenteel middenin een crowdfunding campagne, voor de realisatie van hun tweede kindermuziekboek: Zonnewacht & Maneraad. We spraken met Anne over het opzetten en doen slagen van een crowdfunding campagne. 

Dit is de tweede keer dat jullie een crowdfunding campagne organiseren. Hoe ervaren jullie deze campagne, ten opzichte van de eerste?

“Het is nu veel spannender dan de eerste keer! Ons goal van de eerste campagne stond op €3500 en dat verliep super vlot. We hebben toen zelfs €1000 meer ingezameld. Dit kwam ook deels doordat we de ticketverkoop van onze eerste release show zelf organiseerde en dus mee konden opnemen bij de crowdfunding opbrengsten.”

“De kosten van onze tweede productie zijn een stuk hoger en de opbrengsten van onze ticketverkoop staan apart van onze crowdfunding campagne. We hebben onszelf daarom uitgedaagd om extra ons best te doen voor de campagne en ons goal hoog te zetten. Zowel de campagne als de ticketverkoop verlopen goed, maar het blijft dus nog wel even spannend of we het gaan halen.”

Wat hebben jullie geleerd tijdens jullie eerste crowdfunding? En wat hebben jullie nu anders aangepakt?

“Tijdens de eerste crowdfunding werden we vooral gesteund door vrienden en familie. We wilde nu graag ons bereik vergroten, omdat we het belangrijk vinden dat meer mensen onze werking leren kennen. We zijn bijvoorbeeld met advertenties bezig gegaan om een grotere groep mensen te bereiken.”

“We wilde ook heel graag dat onze boeken in de boekhandel zouden komen. Dat was ons nog niet gelukt met ons eerste boek. We zijn opzoek gegaan naar een uitgever, maar het bleek moeilijk om er een te vinden, aangezien het aanbod aan kinderboeken zo groot is. We zijn toen gaan onderzoeken hoe we onze boeken in eigen beheer zouden kunnen uitgeven. Dat is niet zo gemakkelijk, maar we zijn ervoor gegaan en we hebben recentelijk te horen gekregen dat onze beide boeken in de boekhandel komen te liggen! Dat was echt ons doel en we zijn heel blij dat het is gelukt.”

Zijn jullie al aan het fantaseren over een derde productie?

“Er waren en hoop kinderen die ons dezelfde vraag stelde tijdens de release show. We hebben heel eerlijk moeten zeggen dat we nu echt nog niet weten of het ervan gaat komen. Momenteel zijn we al onze spaarcentjes in het projecten aan het steken en hebben we onszelf nog niet kunnen uitbetalen. De crowdfunding helpt ons de goede richting op, maar vanaf het moment dat we breakeven zijn gaan we pas nadenken over een nieuwe productie.”

“Maar als we mogen fantaseren, zouden we graag een productie willen maken waarbij we ons richten op het het buitengewoon basisonderwijs. We hebben namelijk de feedback gekregen dat onze musicals voor die categorie scholen nog te moeilijk is. We zouden daar graag werk van maken en zo onze boeken ook voor jongere kinderen toegankelijk maken.”

Hebben jullie nog tips voor ondernemers die een crowdfunding campagne willen beginnen?

“Om te beginnen is het belangrijk dat je pagina er mooi uitziet. Een filmpje helpt bijvoorbeeld super goed en komt persoonlijk over. Pak daar zeker de tijd voor. Vraag tijdens de voorbereidingen ook hulp aan het platform waarmee je jouw crowdfunding opzet. Zij hebben veel kennis in huis die ze graag met je delen.”

“Wanneer de campagne is gelanceerd, ga je best direct bij vrienden en familie langs waarvan je zeker bent dat ze willen steunen. Wanneer zij samen in het begin bijdragen, krijgt je campagne een goede boost en motiveert dat anderen om bij te dragen. Mensen zijn nu eenmaal meer geneigd om in iets te investeren als ze zien dat het goed loopt.”

“En als laatste: durven spammen! Het is vanzelfsprekend dat niet iedereen je kan steunen, vanwege de kosten of interesse in het product, maar iedereen zou toch minsten één persoon moeten kennen die wel interesse zou hebben? Wij vragen dus altijd of ze onze campagne minsten willen doorsturen. Zo kun je je bereik vergroten.”

Pitch: een momentje om jullie campagne in de spotlights te zetten!

“Het is belangrijk voor mensen om te beseffen dat een productie en een boek maken echt een grote investering zijn. Als de crowdfunding slaagt, is niet alles meteen in orde en zullen we nog hard moeten werken, maar het is voor ons een goed duwtje in de rug om verder te investeren om zoveel mogelijk scholen en kinderen te kunnen bereiken met onze boeken en boodschap.”

Neem zeker een kijkje op de crowdfunding pagina van Poolster producties!