INTERVIEW | MATHIAS VAN KLEIR.

Mathias en Nick zijn de twee vrienden achter het kledingmerk KLEIR. Sinds een aantal jaar timmeren ze hard aan de weg van hun onderneming. Inmiddels hebben ze diverse toffe samenwerkingen op hun naam staan en groeien ze uit tot een Antwerps icoon!

We gingen met Mathias in gesprek over het starten van ondernemen vanuit passie en het vinden van een balans tussen alle taken die daarbij komen kijken.

Wanneer is het idee voor KLEIR. ontstaan en hoe zijn jullie vervolgens bij BAAS terechtgekomen?

“Nick en ik hebben samen bij de scouts gezeten, we organiseerden daar samen diverse activiteiten. Toen we vier jaar geleden besloten te stoppen bij de scouts, kwam er plots veel tijd vrij. We zijn gaan nadenken over een nieuwe uitdaging en zo is het idee voor KLEIR. gekomen.”

“In de beginfase dachten we alle benodigde kennis voor het starten van een onderneming op het internet te kunnen vinden. Dat bleek echter moeilijker dan gedacht. We zijn toen op zoek gegaan naar ondersteuning bij de opstart van onze onderneming. Die zoektocht leidde tot een adviesgesprek bij de Stad Antwerpen. Zij introduceerden ons vervolgens bij BAAS, waar we direct konden instromen bij de sessies voor STARTERS.”

“Na de sessies zijn we in aanmerking gekomen voor BAAS coaching. Ons ondernemingsplan was zo goed als klaar, maar tijdens de coaching kregen we de feedback dat we nog te braaf te werk gingen. Daar zijn we direct mee aan de slag gegaan. De coachingsgesprekken hebben ons geholpen om groter te durven dromen en steeds kritisch te blijven.”

Veel startende ondernemers kiezen ervoor om zelfstandige in bijberoep te worden. Hoe is dat bij jullie gegaan? 

“Nick en ik zijn ook beide zelfstandige in bijberoep. We hebben het grote voordeel dat we met twee zijn, waardoor we de taken nog een beetje kunnen verdelen. Het is echter nog steeds niet gemakkelijk om hoofdberoep en bijberoep te combineren. Onze avonden en weekends zijn voornamelijk gevuld met werk voor KLEIR. Nick is webdeveloper en ik ben marketeer, dus die twee dingen willen we graag zelf blijven doen. Overige taken die we willen verbeteren, zoals de verzending en de administratie, proberen we steeds meer uit te besteden. Op die manier kunnen we de focus behouden op de taken waar we goed in zijn.”

“In de beginfase van KLEIR. verzorgden we de verzending nog helemaal zelf. Rond de feestdagen hebben we eens twee avonden op rij tot 2 uur ‘s nachts pakketjes moeten klaarmaken om ze nog op tijd te versturen. Dat was een leerzame ervaring, maar het heeft ons ook doen beseffen dat we onze tijd efficiënter konden besteden. We werken nu bijvoorbeeld samen met een fulfillment bedrijf die de volledige verzending voor ons regelt.”

Hoe zijn jullie op zoek gegaan naar de juiste samenwerkingen en partners?

“In het begin ging dat met vallen en opstaan. Een van onze eerste samenwerkingen was niet zo’n groot succes, omdat we daar te snel akkoord mee zijn gegaan. We zijn vervolgens een lijstje gaan maken met een top 10 van bedrijven en mensen waarmee we graag eens zouden willen samenwerken. Vrij snel daarna zijn we een samenwerking met Tourist LeMC gestart! Zo’n lijstje maken is aan iedereen aan te raden, het werkt heel motiverend.”

“Daarnaast werken we ook met een aantal structurele partners. Denk daarbij aan onze drukker, de kledingleverancier en een bedrijf wat voor ons de verzendingen doet. Deze samenwerkingen vinden achter de schermen plaats, maar spelen een hele belangrijke rol om KLEIR. goed te laten draaien. Stapje bij stapje word je professioneler en komen er meer partijen bij kijken. Dat kost natuurlijk meer geld, en soms kun je nog niet direct die kost verantwoorden. Toch hebben we geleerd dat het soms beter is om er wel voor te gaan, door de tijd die daarmee vrijkomt kan je na een tijd terug de balans vinden.”

Representatie op social media is vandaag de dag van groot belang. Er zijn echter vele mogelijkheden en diverse kanalen. Hoe pakken jullie dit aan met KLEIR.? 

“Ik heb zelf een marketingachtergrond die goed van pas komt bij KLEIR. Voor ondernemers die geen marketingachtergrond hebben is het een hele klus om dat allemaal te moeten leren en combineren met het runnen van hun onderneming. Dat is niet niks, ik heb veel respect voor hen!”

“Om het onderhoud van je social media te vergemakkelijken, kan ik het echt aanraden om met automatisering te werken. Door verschillende kanalen aan elkaar te koppelen kan een post op Instagram direct op Facebook en Pinterest verschijnen. Daarnaast is het belangrijk om te experimenteren en je eigen stijl te vinden in de content die je maakt. We maken op TikTok bijvoorbeeld een serie filmpjes ‘Antwerps voor beginners’. Dat past veel beter bij ons dan klassieke TikTok dansjes en de filmpjes scoren best goed.”

Hoe onderhouden jullie het contact met jullie volgers en fans?

“Het contact met volgers via een post op Instagram of Facebook voelt soms als eenrichtingsverkeer. Om die reden hebben we ook een Facebookgroep in het leven geroepen, ‘Liefhebbers van het Antwerps dialect’. In deze groep plaatsen we polls om te onderzoeken welke uitspraken het meest geliefd zijn. Die informatie kunnen we goed gebruiken bij de keuzes voor onze nieuwe collecties. Daarnaast vindt er in de groep ook een heel leuke uitwisseling plaats tussen mensen die in de groep terecht kunnen met vragen en berichten rondom het onderwerp. De groep is uitgegroeid tot een community rondom het Antwerps dialect.”

Ben je nog opzoek naar het ideale cadeau voor de feestdagen? Bekijk dan zeker de website van KLEIR. Daarop vind je ook de gloednieuwe samenwerkingen met Port of Antwerp en Stadsbrouwerij De Koninck!