INTERVIEW | ELLEN VAN NOTED

Ellen klopte een tijdje geleden aan bij BAAS met goesting om te ondernemen. Inmiddels is ze een aantal projecten en ervaringen rijker en sinds een half jaar is ze de oprichtster van haar onderneming Noted Agency. We gingen met Ellen in gesprek over zelfvertrouwen vinden in je eigen werk en transparant zijn als startende ondernemer.

Hoe is het idee voor jouw onderneming ontstaan en hoe ben je vervolgens bij BAAS terecht gekomen?

Tijdens een event bij KAVKA ben ik in aanraking gekomen met BAAS. Samen met een vriend liep ik al een tijdje rond met een aantal ideeën en we hadden beide interesse om meer te leren over ondernemerschap. De PRIL-IDEE sessies hebben ervoor gezorgd dat onze motivatie groeide en onze ideeën concreter werden. We hebben een online productiehuis opgericht, waarbij de focus lag op ons YoutubeYouTube kanaal RIDICUUL.

Vervolgens zijn we via BAAS in contact gekomen met HAVEN, waar we ons plan verder hebben kunnen uitbouwen. Na een periode van ongeveer 1,5 jaar hebben we echter de pauzeknop ingedrukt voor dit project. Desondanks hebben we er enorm veel van geleerd. Het is voor mij het startschot geweest als ondernemer.

Wat ben je na BAAS gaan doen?

Na BAAS en RIDICUUL heb ik een aantal freelance projecten gedaan. Tijdens het werken als freelancer fantaseerde ik opnieuw over een eigen onderneming. Graag wilde ik mijn projecten bundelen onder een eigen merk. Ik ben gaan kijken wat ik graag deed en wat ik graag wilden aanbieden, daar is Noted Agency uit ontstaan. 

Met Noted Agency bied ik online marketing en branding aan voor ondernemers en bedrijven. Het voornaamste doel van mijn onderneming is het vergroten van online zichtbaarheid. Dat doe ik aan de hand van visuele branding, storytelling en de online marketing in de vorm van coaching en social media beheer. Op mijn website heb ik een overzicht gemaakt van een aantal pakketten die ik heb samengesteld. Een potentiële klant kan hierdoor gemakkelijk de mogelijkheden bekijken. 

Samenwerkingen & klanten vinden, essentieel om je onderneming te laten groeien, maar ook lastig als je nog maar net bent begonnen. Hoe heb jij dat aangepakt?

Tijdens mijn opleiding Media & Entertainment Business heb ik veel geleerd rondom online marketing. Die kennis heb ik verwerkt in mijn eigen businessmodel. Ik denk dat het van groot belang is dat je als startende ondernemer genoeg kennis hebt van het vakgebied waarin je wilt ondernemen. Als beginnende ondernemer met weinig ervaring kun je wel laten zien dat je genoeg kennis hebt, wat direct professioneel overkomt. 

Daarnaast presenteer ik mijn onderneming op een vrij informele manier. Het tonen van mijn persoonlijkheid en mijn gezicht creëert voor veel mensen direct een gevoel van vertrouwen. Ik krijg regelmatig feedback van klanten dat deze aanpak heeft bijgedragen aan de keuze om met mij te werken.

In welke ondernemersvorm ben je gestart? Welke voor- of nadelen heb je daarvan ervaren?

Na het afronden van mijn bachelor Media & Entertainment Business heb ik besloten om nog een master Bedrijfscommunicatie te doen. Ik ben dus student-zelfstandige. De combinatie van ondernemen en studeren blijft echter een hele uitdaging. Nu Noted Agency is opgestart heb ik voor aankomend jaar een rustiger studiejaar voor mijzelf ingebouwd, zodat ik de focus kan leggen op Noted Agency.

Helaas heerst er een negatief oordeel over student-zelfstandigen. Ik word minder serieus genomen voor opdrachten wanneer ik laat blijken dat ik nog voor mijn master bezig ben. Andere student-zelfstandige ervaren hetzelfde, je wordt minder serieus genomen. Dit is niet gegrond, maar het maakt het wel lastig. Ik zal niet verbergen dat ik student ondernemer ben als iemand het vraagt, maar ik zal er ook niet openlijk over communiceren. 

Prijsbepaling is voor veel ondernemers een grote opgave. Jij hebt een mooi overzicht van jouw pakketten en prijzen gemaakt. Hoe heb je dat aangepakt?

Bij de berekening van mijn prijs start ik altijd vanuit mijn uurprijs. Vanaf daar bekijk ik hoe lang ik aan een taak bezig ben en dan maak ik het rekensommetje. Door voor jezelf een uurprijs vast te zetten creëer je een goede basis. Het is ook aan te raden om na elk project tijd vrij te maken voor een reflectiemoment.

Op vraag van mijn volgers heb ik ervoor gekozen om mijn pakketten online te zetten. Door mijn prijzen heel transparant online te zetten wil ik laten blijken dat ik echt niet zo duur ben als dat sommige mensen misschien zullen denken. Sinds ik de pakketten online heb gezet merk ik dat er meer interesse is, omdat klanten even kunnen rondneuzen voordat ze contact met mij opnemen. 

Representatie van een onderneming op social media is vandaag de dag belangrijker dan ooit. Veel beginnende ondernemers zien echter door de bomen het bos niet meer, omdat er zoveel kanalen zijn! Welke aanpak kun jij aanraden?

Het is belangrijk om te onderzoeken welk kanaal het beste aansluit bij jouw product of dienst. Door jouw doelgroep duidelijk in kaart te brengen, kun je vervolgens bekijken welke kanalen zij het meeste gebruiken. Door vervolgens je onderneming eerst via die kanalen te introduceren, houd je het overzichtelijk voor jezelf en kun je langzaam uitbreiden. Stel een doel voor jezelf, bijvoorbeeld het aantal volgers of een bereik wat je hebt gegenereerd. Zorg dat je eerst expert wordt van een platform voordat je een nieuw platform gaat ontdekken, focus is essentieel.

Wil jij ook werk maken van jouw onderneming? Bezoek dan de instagram pagina van Noted Agency voor gratis tips om je op weg te helpen!

Fotografie: Annelies Boeykens