INTERVIEW | Bert Pieters van DIFT

Tijdens de pril-idee sessies komt Bert Pieters, medeoprichter van het creatieve bureau DIFT, een avond tekst en uitleg geven over (het belang van) de branding van je onderneming. We gingen eens polsen of hij al bezig is met de voorbereiding daarvan. Het werd een boeiend gesprek over zijn bedrijf, zijn relatie met BAAS en zijn ultieme tips voor jonge ondernemers.

Wat is DIFT?

Bert: “DIFT is een creatief bureau waarin alles draait rond branding. In essentie helpen we merken via verschillende luiken aansluiting vinden bij hun doelgroep: visueel, gesproken (de manier waarop je over een merk praat) en via brand activation (de acties, die bij het idee van het merk passen, die je kan uitvoeren).”

Wat maakt DIFT anders dan andere creatieve bureaus?

“Om te beginnen zijn we bij DIFT vrij kieskeurig over het type projecten en klanten waarmee we in zee gaan. Ze moeten ofwel passen bij onze waarden, ofwel heel uitdagend zijn. Daarnaast beschouwen we onszelf ook als creative activists. Dat betekent dat we een deel van onze tijd investeren in projecten die de wereld een beetje mooier maken. Zo hebben we bijvoorbeeld bijgedragen aan The Vegan Network.”

“Sommige klanten kiezen specifiek voor ons omdat we zo waardengedreven werken. Dat zorgt ervoor dat we over bepaalde onderwerpen best al wat kennis in huis hebben, wat ons dan interessanter maakt dan andere bureaus. Een van onze waarden is ook dat we beseffen dat we altijd lerend zijn, soms fouten maken en dan moeten bijsturen.”

Hoe zijn jullie in het BAAS-netwerk terechtgekomen?

“Ik heb lang sessies rond prijszetting gegeven en als ik het me goed herinner, is BAAS op die manier met mij in contact gekomen. Bij BAAS zitten er altijd mensen die veel potentieel hebben. Om die reden ben ik die sessies altijd graag blijven geven, terwijl ik het voor andere organisaties al lang niet meer doe. Zo ben ik bij BAAS blijven plakken.” (lacht)

Kan je een tipje van de sluier lichten over wat je van plan bent tijdens je BAAS-sessie begin maart?

“In die sessie ga ik het zeker hebben over congruentie, de verschillende aspecten van een merk en hoe je die in een totaalmerk steekt. Ik zal ook praten over het belang van waarden om een merk te bepalen en over brand archetypes. Het zal een theoretische benadering worden met heel wat inspirerende voorbeelden.”

Waarom heb je zelf de stap naar het ondernemerschap gezet?

“Voor we met het bureau gestart zijn, heb ik eerst een carrière gehad in de private sector. Yves, mijn partner in DIFT, is wel altijd zelfstandige geweest. Op een bepaald moment voelde het alsof ik moest kiezen of ik tot aan mijn pensioen zou blijven werken voor IKEA – waar ik toen werkte – of de sprong naar het ondernemerschap zou wagen. Ik had zin om eens helemaal mijn eigen beslissingen te nemen en was klaar voor een nieuwe uitdaging, de keuze was dus snel gemaakt. Bovendien kan je eigenlijk altijd opnieuw in loondienst gaan werken als het je niet bevalt.”

Wat is de beste tip die jij als ondernemer ooit hebt gekregen?

“Wauw, moeilijke vraag! (lacht en denkt na) Ik denk dat het voor mij heel belangrijk is geweest om te beseffen dat je ook als ondernemer niet onvervangbaar bent. Zeker als je met teams begint te werken, denk je al snel dat je alles gezien en onder controle moet hebben, maar dat is niet zo en is zelfs onmogelijk. Micromanagement is het grootste gevaar voor een onderneming.”

“Mijn redding kwam er toen ik besloot om iemand op administratie te zetten. Mijn boekhouder stond daar echt op. Deed ik dat niet, dan mocht ik een andere boekhouder zoeken. (lacht) Toen is dat inzicht gekomen. Intussen weet ik en elke collega binnen DIFT heel goed wat ik wel en niet kan. Moraal van het verhaal: je kan niet alles zelf, en omdat je niet alles zelf doet, ben je eigenlijk ook in alles wat je doet vervangbaar.”

Kennis haal je niet enkel uit boeken, maar ook uit de praktijk. Wat is de belangrijkste les geweest die je als ondernemer al doende geleerd hebt?

“Het klopt dat je de meeste kennis niet uit boeken haalt. Misschien zullen sommigen het niet graag horen, maar je haalt ontzettend veel uit netwerken. Het goede nieuws is dat dat intussen niet meer moet verlopen zoals vroeger, waarbij je onwennig op een feestje staat en probeert te praten met mensen – waar ik overigens echt niet goed in ben: als er niemand naar mij komt, dan praat ik met niemand. Tegenwoordig zijn er heel wat leuke alternatieve manieren om te netwerken, om dingen te leren en om een soort ‘positie’ op te eisen.”

“Zo zijn er bijvoorbeeld hele toffe niche Facebook- en LinkedIngroepen. Als je daar zelf dingen in deelt, krijg je super veel terug. Mensen leren je kennen en taggen je bij vragen van anderen omdat ze weten dat je iets over het onderwerp te vertellen hebt. Ook omgekeerd werkt het goed: als je zelf iets vraagt, dan krijg je makkelijk feedback.”

“Al doende heb ik geleerd dat netwerken heel waardevol is én dat er heel wat manieren zijn om een goed netwerk op te bouwen – zonder dat je alcohol moet drinken om jezelf voor te stellen aan mensen die je nog nooit hebt gezien.” (lacht)

Nog vragen voor Bert? Wie zich inschreef voor de PRIL-IDEE sessies, kan ze op 2 maart rechtstreeks aan hem stellen!