INTERVIEW | Dennis van BUFFL

Dennis De Clercq, medeoprichter van BUFFL, zal de deelnemers van onze pril-idee sessie vanavond tegen heel wat muren laten lopen. Wat daar het nut van is? “Ontdekken wanneer je welke zaken moet valideren. Vertrekken vanuit een passie is fantastisch, maar je moet ook weten hoe je er een rendabele business van maakt.” Deze en een hele hoop andere wijsheden ontdek je in dit interview!

Allereerst: wat is BUFFL?

Dennis: “BUFFL is in essentie een tool om als ondernemer snel vragen te stellen aan de markt. Het is een validatieplatform dat agile omzet in de praktijk. Als je als ondernemer iets nieuws ontwikkelt, is het belangrijk om de confrontatie met je toekomstige klanten zo snel mogelijk aan te gaan. Je volgt dan het schema bouwen – meten – leren: je bouwt iets, brengt dat zo snel mogelijk naar je klanten om feedback te krijgen en te meten wat ze vinden van je product, om daar tenslotte van te leren en je product erop aan te passen.”

“We merkten echter dat er bij die manier van werken een probleem zat bij het testen. Tijdens innovatieprocessen gaan ondernemers niet snel en vaak genoeg naar de markt. We zagen dat marktonderzoek vooral buiten dat proces gedaan werd: aan de start om te kijken waar de noden zitten, en op het einde om te kijken hoe het product best in de markt gezet wordt. Door zo te werken heb je maar één moment van waarheid, namelijk het ogenblik dat je je product op de markt gooit. Als het dan niet werkt, kan je helemaal opnieuw beginnen omdat je niet weet waarom of waar je de mist bent ingegaan.”

“Omdat we zagen dat er geen alternatief was om snel en relatief goedkoop naar de markt te gaan, zijn wij dat zelf beginnen ontwikkelen. In eerste instantie werd dat een app waarop mensen tokens konden verdienen door antwoorden te geven op vragen – zo werd aan dataverzameling gedaan. Maar er zat ook een dashboard bij waarop je live data zag binnenkomen, waardoor je heel snel beslissingen kon nemen. Vorig jaar zijn we nog een stapje verder gegaan: we schreven het volledige innovatieproces uit en bepaalden daarin wat je wanneer moet valideren. Dat hebben we dan in een template gegoten.”

In welke mate is wat BUFFL doet dan uniek?

“Wat ons anders maakt dan de meeste marktonderzoeks- en innovatiebureaus is dat wij onze knowhow volledig weggeven. We vinden het immers belangrijk dat innovatieteams weten hoe ze moeten werken. Omdat we geloven dat onze methodologie werkt, zal dat ervoor zorgen dat er betere producten op de markt komen.”

“We hebben dus een heel kopieerbaar model, maar snelheid is onze belangrijkste asset. Wij zitten als eerste op de markt en dat is het belangrijkste. Het feit dat we kopieerbaar zijn, zal er overigens ook voor zorgen dat er meer tools komen om betere producten en diensten in de markt te zetten – en dat is nu net onze missie. Het moet gedaan zijn met brol op de markt te smijten, dat is totaal niet duurzaam!” (lacht)

Kan je een tipje van de sluier lichten waarover je gaat praten tijdens je BAAS sessie?

“BAAS helpt jongeren om van hun droom een onderneming te maken. Het feit dat je vertrekt vanuit je passie is op zich fantastisch, dat zorgt er immers voor dat je in moeilijke periodes kan blijven doorwerken, want je weet waarom je het doet. Hoe je daar dan een rendabele business van maakt, is voor jonge mensen helaas nog vaak een vraagteken.”

“Als ondernemer moet je weten welk probleem je oplost met je product of dienst en wat de waarde is van wat je creëert. Ik zal de deelnemers tegen muren laten lopen en daarna het grotere plaatje van een innovatietraject of een start-upproject schetsen zodat ze goed weten wanneer ze welke zaken moeten valideren. De basics van marktonderzoek komen wel aan bod, maar ik beperk me daar niet toe, daar ben je namelijk niets mee zolang je het grote plaatje niet ziet.”

Waar zijn jullie zelf tegenaan gelopen als prille ondernemers?

“Ha, hoeveel tijd heb je? (lacht) Als starter loop je tegen heel wat dingen aan. Ik zal proberen de voornaamste even op een rijtje te zetten.”

“Om te beginnen moest ik uit mijn gouden kooi breken. Als je ergens werkt waar je goed je boterham verdient, is het verleidelijk om te blijven plakken. Maar als het kriebelt om zelf iets op te starten, moet je dat gewoon doen, je haalt er enorm veel energie uit. Je moet geen schrik hebben voor het onbekende!”

“Daarna bleek het enorm belangrijk om goede afspraken te maken. Wij waren de eerste start-up in België die de slicing pie heeft geïmplementeerd, wat een goed model is als je met verschillende mensen iets start of onbekenden wil aantrekken. In dat model wordt het percentage van aandelen bij de opstart verdeeld onder de medewerkers naargelang de tijd die ze investeren in het bedrijf. Dat gebeurt tot je de verdeling bevriest en je de medewerkers een loon begint uit te keren. We zien jammer genoeg dat start-ups vaak tegen founder dilemma’s lopen omdat ze zulke afspraken niet (op tijd) gemaakt hebben.”

“Vervolgens leerden we hoe we onze sales konden verkopen als marktonderzoek. Zet potentiële klanten op een voetstuk, toon interesse in wat zij doen en hoe zij leven. Als je hen duidelijk maakt dat je veel van hen kunt leren, voelen ze zich belangrijk en vertellen ze je alles wat jij nodig hebt. Praat over hun probleem en vertel dat je een start-up hebt die bezig is met dat probleem op te lossen. Zo plant je een zaadje en heb je je sales al deels gedaan.”

“Tenslotte hadden we onszelf zo snel mogelijk op groei moeten voorbereiden. Nadenken over de structuur van ons bedrijf en over hoe we zouden schalen. Intussen hebben we alles wat we in onze hoofden zit – zoals de methodologieën die we gebruiken en de communicatielijnen die we volgen – op papier gezet zodat taken doorgeschoven kunnen worden. Je wacht daar best niet te lang mee.”

Dat is al heel wat. Heb je nog één ultieme tip voor de BAAS’ers, iets wat je niet uit boeken leert?

“Niet alles moet constant super serieus zijn. Het is echt niet nodig om elke dag op te staan om 5 uur, 10 kilometer te lopen, te mediteren, een ijskoude douche te nemen, keto te eten en weet ik veel wat nog allemaal. 95% van je succes vloeit voort uit graag doen wat je doet en door het werk erin te steken dat nodig is.”

“Meestal start je als ondernemer vanuit een passie, zorg er dan ook voor dat die passie de motor blijft van wat je doet. We nemen onszelf makkelijk te serieus, terwijl we toch met toffe dingen bezig zijn. Als je van je passie je job kan maken, dan ben je toch de gelukkigste mens ter wereld?”