INTERVIEW | Timothy van Ostaijen van Onlimited

Timothy van Ostaijen is 22 en studeert Event- & Projectmanagement aan Karel de Grote Hogeschool. Hij heeft zijn eigen bedrijf Onlimited: een snel groeiend bedrijf gespecialiseerd in marketing.

BAAS: Dag Timothy, vertel ons eens wat meer over je achtergrond en het ontstaan van je carrière als content marketing specialist.
Eigenlijk ben ik allereerst in de evenementenwereld beland door ons familiebedrijf R&R Partycare. Hier deed ik de logistiek en op- & afbraak van evenementen. Daarnaast werkte ik bij Team-work. Zij voorzien de hospitality op de grootste en meest exclusieve events van België. Zo heb ik bijvoorbeeld ook op de exclusive boxes van Tomorrowland gewerkt. Door deze twee jobs te combineren was ik werkzaam voor, tijdens en na events, wat natuurlijk heel leerzaam was. Dankzij dit werk heb ik heel veel nieuwe connecties gemaakt waar ook een flink aantal klanten uit zijn voortgekomen. 

In het begin van corona vielen mijn jobs in de evenementensector (en ook mijn manier om connecties te maken) weg. Daarom ben ik vol voor Onlimited gegaan. Dus heb ik mijn website verbeterd en eigen online marketing volledig anders aangepakt. Dit wilde ik allemaal al een langere tijd doen maar door mijn jobs in de evenementensector en opleiding had ik er voor corona nog geen tijd voor gehad. Onlimited heb ik dus in mijn eentje opgestart. 

Was dat moeilijk om nieuwe klanten te vinden?
Neen, eigenlijk verliep dat via via. In het begin vooral via Linkedin. Dankzij dat ik mijn eigen marketing beheerde is Linkedin hiervoor een heel goed kanaal geweest. Nu ben ik ook bezig met Facebook advertising waardoor ik ook meer en meer aanvragen krijg. Soms ook via mailing. 

Kan je je op een bepaalde manier onderscheiden van andere marketing en social media specialisten? 
We kunnen de volledige online uitstraling voor bedrijven van a tot z voorzien. Van social media advertising, webdesign, tot het volledige online beeld van een bedrijf. Het volledige online proces met andere woorden. Het traject van start to finish, inclusief logo’s en de volledige huisstijl. Ik ben altijd de contactpersoon naar bedrijven toe maar ik werk wel samen met specialisten op verschillende vlakken. Zoals specialisten in webdesign, logo design en video editing. Zo kan ik gericht de juiste mensen op bepaalde taken zetten.

Jij hebt het statuut van student-ondernemer. Hoe ben je in contact gekomen met dit statuut?
Zoals ik daarnet vermeldde deed ik dus eerst marketing voor verschillende bedrijven in de eventsector. En via een evenementenbureau kwam ik voor de eerste keer in aanraking met deze optie. Zij zeiden dat het werk dat ik deed als student ook mogelijk was om te doen als student zelfstandige. Ze hebben mij dan geholpen met de aanvraag hiervan en mij verder geïnformeerd over de voor- & nadelen ervan. Daarna ben ik ook via mijn school KDG bij het ondernemerscentrum terecht gekomen.

Wat zijn die voordelen van het statuut?
Het is een beetje wat je er zelf van maakt. Je kan naast je studie doen wat je wil. Voor mij betekent dat vrijheid; werken waar en wanneer je wil. Dat vind ik echt top! 

Zijn er nadelen die je ondervindt met dit statuut? 
Ik vind dat het echt nog bekender zou mogen zijn. Niemand van mijn vrienden kende het. Mijn vrienden, die ook ondernemen, weten het via mij. Via KDG hebben we gelukkig het ondernemingscentrum maar de link wordt vaak niet gelegd dat dit “voor iedereen” is. Ik vermoed dat de meesten de associatie maken met dat het iets “héél serieus” is… voor de échte professionele ondernemers. (lacht)

Ben je op dit moment druk bezig?
Ja eigenlijk wel. Het is nu alles tegelijk. Ik heb veel opdrachten voor klanten maar daarnaast ben ik ook bezig aan onze eigen website om het nog beter te maken en te werken naar de perfecte uitstraling. Nu doe ik ook veel marketing via LinkedIn en zet ik advertenties op Facebook. Ik probeer ook heel veel connecties te maken online. Dat is echt een fulltime job op zich! Maar aangezien je voor je eigen toekomst aan het werken bent voelt het voor mij niet als werken.

Hoe zie je de toekomst?
Zoals nu ben ik eigenlijk al superblij. Ik werk nu al met specialisten samen. We groeien al super snel en ik werk elke dag met professionelen. Maar ik wil in de toekomst misschien wel met nog meer werken zodat we voor alle bedrijven echt een totaalpakket kunnen aanbieden: voor elk klein dingetje een specialist hebben die van alles afweet. 

In deze tijden lijkt de digitale wereld super belangrijk. Heb je de vraag naar content creatie en social media zien groeien? 
Ja inderdaad. Veel bedrijven hebben sowieso te weinig tijd om hun social media te beheren maar ondervinden wel dat dat heel belangrijk en essentieel is in deze tijden. Velen hebben ondervonden dat het iets is waar je ofwel de tijd voor moet nemen ofwel moet uitbesteden. Die toename is daaruit wel gekomen. 

Welke skills uit jouw studies neem je mee naar het ondernemerschap? 
Qua marketing heb ik wel het voornaamste geleerd uit mijn studies. Maar bijvoorbeeld het beheren van social media niet. Daarnaast heb ik zelf extra online cursussen aangekocht en ben ik daaruit beginnen leren. Facebook advertising heb ik volledig op mezelf via verschillende online cursussen geleerd. Skillshare bijvoorbeeld is een handig platform waar je een groot aanbod hebt aan online beeldmateriaal. Eens je deze hebt aangekocht blijft het een jaar lang beschikbaar dus je hebt genoeg tijd om het door te nemen en zelf in te plannen wanneer je je eraan zet. In het slechtste geval ben je 80 euro kwijt. 


Krijg je daar dan een certificaat van als je deze online content bijstudeert?
Het hangt er wat vanaf. Bij Skillshare is dat niet zo maar via Google wel. De cursussen zoals Google analytics, marketing, … heb ik ook allemaal gedaan en zijn zeker een aanrader.

Wat is het leukste aan de combinatie van je huidige activiteiten met je studies? Ik heb dit jaar een heel rustig jaar. Op dit moment heb ik enkel mijn stage en Frans dus dat valt goed mee om mijn activiteiten te combineren met mijn studies. In het begin van het schooljaar was het wel wat druk met mijn stage. Mijn tweede stage was een ondernemer stage: dat is ook iets van KDG en super interessant. Je krijgt een mentor die je zelf mag kiezen en dan kan je fulltime aan je bedrijf werken. Geen verloren tijd in ieder geval en een manier om nog harder te kunnen werken aan je toekomst. 

Zijn er personen in je omgeving of publieke figuren waar jij naar opkijkt? 
Goh naar opkijk… (lacht)
Ik kijk eigenlijk erg op naar mensen die super hard kunnen werken zoals mijn vader. In de evenementensector moet je soms heel lange dagen “knallen” in de zomers. Ik vind dat super knap dat zij de drive hebben om alles goed te blijven doen en energie blijven vinden. Dat vind ik wel echt inspirerend. Een andere harde werker: Elon musk. Op vlak van wat hij allemaal heeft en mee bezig is. Hij doet zoveel dingen tegelijk! Ongelooflijk dat die zoveel combineert, bijna onmenselijk.

Haal je ook inspiratie uit bepaalde boeken of podcasts?
Ja! Ik luister wel wat podcasts over sport en marketing. Ik heb eigenlijk altijd een podcast opstaan tijdens het rijden en lopen. Zo beluister ik een bepaalde podcast over marketing en elke week is er wel weer een nieuwe ontwikkeling. Superhandig want dan ben ik meteen op de hoogte.

Wat is het eerste dat je doet als je opstaat?
Instagram checken. Oeps. Verschrikkelijk. (lacht)

Hoe ziet jouw week er uit?
Druk! Nu met corona is er natuurlijk niet veel te doen buitenshuis dus dat is dan ook helemaal niet erg om lang te werken. Door de week werk ik heel de dag. In het weekend probeer ik sport te kijken maar soms loopt alles wel door elkaar. Het kan zijn dat ik in het weekend ook kleine opdrachtjes doe.

Het lijkt me soms moeilijk om het overzicht te bewaren tussen je activiteiten bij Onlimited en je eigen projectjes on the side. Werk je gestructureerd?
Ik heb een app “remember the milk”; echt een top-app! Ik heb het van een boek en gebruik het nu enkele maanden. Je kan daar alles van taken en data inzetten en je kan elke dag afvinken wat je gedaan hebt. Ook krijg je een mail ’s ochtends met je doelen van de dag. 
Je kan ook taken aan andere mensen doorgeven. Zonder dat ze het doorhebben komt het dan op hun to-do lijstje terecht. (lacht)

Wat vind je het leukste aan je job? 
Samenwerken met andere ondernemers en daar inspiratie uit halen en tips met elkaar delen. Het is leuk om anderen hun verhalen en ervaringen te horen. Wat zij bijvoorbeeld al hebben meegemaakt met klanten en wat zij gerealiseerd hebben. 

Heb jij zelf een grote verscheidenheid aan klanten?
Mijn klanten zijn vooral kleine en middelgrote ondernemingen maar ook veel zelfstandigen die het vaak te druk hebben om te werken aan hun online communicatie. Qua sector is het toch wel redelijk verspreid. Nu met de coronacrisis viel het me op dat veel makelaars met mij contact opnamen voor hun social media. Zij wilden bijvoorbeeld iets meer aanwezig zijn.

Wat is het beste advies dat je ooit hebt gekregen?
Dat ik het gewoon moet doen! Starten met iets en dan kom je wel goed terecht en gaat het vaak vanzelf! Dit advies wil ik ook meegeven aan toekomstige studerende ondernemers. En moest het niet lukken? Dan heb je toch een leuke hobby. (lacht)

Foto door Mustafa Körükçü