INTERVIEW | Janie Denaeyer van Sprints and Glory

Janie Denaeyer is 19 jaar en studeert Vroedkunde aan AP Hogeschool. Vertrekkende van haar liefde voor het vrouwelijk lichaam heeft ze een eigen kledinglijn opgericht genaamd Sprints & Glory. Met deze collecties wilt ze vrouwen in de spotlights zetten en hen goed laten voelen in hun vel. 

BAAS: Dag Janie, vertel ons eens wat meer over je achtergrond. 

In het middelbaar heb ik wiskunde-wetenschappen gestudeerd en twijfelde ik er even over om daarna geneeskunde te gaan volgen. Uiteindelijk besloot ik om toch voor vroedkunde te gaan. Gelukkig heb ik mijn hart gevolgd want ik wilde op een zeer betrokken manier mensen helpen. Daaruit is ook mijn eigen bedrijfje Sprints & Glory ontstaan. Via mijn webshop en Instagram-account probeer ik de taboes rond het vrouwelijk lichaam en alles wat er mee te maken heeft, bespreekbaar te maken. Dit doe ik zowel met mijn eigen ontwerpen als met andere creatieve projecten. Mijn studie combineer ik momenteel ook met topsport binnen de disciplines 100 meter sprint en 4×100 meter. Twee jaar geleden heb ik een scheenbeenbreuk opgelopen waardoor ik een erg lange revalidatie achter de rug heb, maar ondertussen ben ik volledig hersteld. Al is het nog even wachten op de eerste wedstrijden. 

Hoe ben je juist met Sprints & Glory begonnen?

Ik ben gestart door iets te creëren wat ik zelf niet vond in het bestaande mode-aanbod; namelijk eigenheid en persoonlijkheid binnen het segment van comfortabele kledij. In het begin koos ik zelf de kledingstukken uit. Maar dan besefte ik dat ik meer van mijn eigen persoonlijkheid in het project wilde steken en niet gewoon items van één of andere groothandel zomaar wilde doorverkopen. En zo geschiedde. Sinds 1 april is mijn eigen collectie beschikbaar via de webshop en Instagram. Het thema van het vrouwelijk lichaam en seksualiteit is wel steeds overeind gebleven. 

Er zit dus meer achter Sprints & Glory dan enkel het functionele karakter van de kledij? 

Zoals de ondertitel op de website doet vermoeden, ‘let’s talk about the female body’, gebruik ik mijn collectie als platform om het unieke karakter en de verschillende facetten rond het vrouwelijk lichaam onder de aandacht te brengen. 

Hoe doe je dit precies?

Het begint bij het erkennen dat niet alles altijd rozengeur en maneschijn is. Vanuit dit vertrekpunt kunnen onderwerpen bespreekbaar gemaakt worden. Zo’n gesprek brengt aan het licht dat kleine ongemakken gewoon perfect normaal zijn en dus gewoon bij het leven horen. Als ik erin slaag om dit gesprek, met de kleding en creatieve projecten die ik verkoop, op gang te brengen dan ben ik ervan overtuigd dat vrouwen zich ook beter in hun lichaam zullen voelen. Deze vorm van zelfliefde resulteert dan weer in meer zelfvertrouwen waardoor je, gewapend met een gezonde dosis goede moed, nieuwe avonturen durft aan te gaan.

Heb je zelf grote investeringen moeten maken? 

Toen ik begon heb ik de eerste collectie moeten voorfinancieren. Gelukkig had ik al wel wat geld opzij kunnen zetten door te sparen. Zonder te weten of mijn idee zou aanslaan heb ik dan besloten om te springen. Wat in het begin best wel spannend is.

Welke rol speelt duurzaamheid in de manier waarop je onderneemt?

Onze prints worden gedrukt op kledij van B&C. Zij zijn van mening dat een aanpak op lange termijn een must is als het gaat over complexe duurzaamheid en werken eraan om ervoor te zorgen dat duurzaamheid wordt geïntegreerd in alles wat ze doen.
Met Sprints & Glory heb ik dus bewust gekozen voor de organische lijn met het Fair Wear label. Ik kies ervoor om erop te vertrouwen dat bevoegde instanties erop toezien dat de milieu- en arbeidsomstandigheden, waarin het textiel geproduceerd wordt, conform zijn. De drukker heb ik dan gekozen in functie van de prijs/kwaliteitsverhouding. Niet evident, want ik heb een heleboel offertes uitgespit van drukkers die ofwel een hele hoge oplage eisten, ofwel een hele hoge prijs zouden aanrekenen. 

Bestaan er volgens jou anno 2021 nog taboes?

Absoluut. Een vrouwenlichaam kan zo veel. Het is toch een wonder dat een bevruchte eicel in een baarmoeder kan uitgroeien tot een levend wezentje? Dat is gewoon supercool! Maar er zijn ook minder fijne bijwerkingen. Bekkenbodemproblematiek, witverlies, blaasontstekingen, … Sprints & Glory is er om deze zaken te normaliseren en de onzekerheden daarrond weg te nemen. Afhankelijk van de oorzaak kan urineverlies trouwens vaak met een gerichte behandeling verholpen worden. Ik vind het waardevol om vrouwen daarvan op de hoogte te brengen.

Zouden de klassieke media hier meer op moeten inzetten?

Ik probeer mezelf de laatste tijd wat meer af te sluiten van wat de media vertellen. Het is me gewoon allemaal wat te negatief. Ik mis het positieve verhaal. Zelfs in tijden van corona moet dit toch ook verteld kunnen worden? Maar los daarvan begrijp ik wel dat de media aan informatieverspreiding doen die gericht is op een breed publiek. Dat de thema’s die ik nog meer bespreekbaar wil maken daar niet meteen op aansluiten is onvermijdelijk. 

Zou je dezelfde tijd en energie kunnen investeren in het bespreekbaar maken van taboes onder mannen? 

Neen, dat denk ik niet. Onrechtstreeks hoop ik ook wel een impact te hebben op mannen. Maar dan eerder doordat vrouwen het zelfvertrouwen vinden om bepaalde gesprekken met hun partner aan te gaan.

Jij kan de vergelijking maken tussen school, topsport en ondernemen. Hoe ga je bij elk van de drie om met de druk die erbij komt kijken?

Ik ervaar minder druk bij het ondernemen dan op vlak van school of sport. Daar heb je immers vaak maar één kans. Het is erop of eronder. En in de sprint komt het zelfs letterlijk op fracties van een seconde aan. Bij ondernemen ligt dit anders: wanneer je daar een fout maakt pik je ze op, leer je eruit en zorg je vooral dat het nadien nooit meer voorvalt.

Heb je dingen vanuit de sport geleerd die je nu ook kan toepassen bij Sprints & Glory? 

Ja, zeker! Vooral de communicatie met mensen die je niet kent. Op wedstrijden maak je vaak een babbeltje met vreemden. Dit kunnen concurrenten zijn, mensen uit de entourage of organisatoren van een wedstrijd. Smalltalk hoort er altijd wel een beetje bij. Dat maakt dat ik me best comfortabel voel bij een eerste contact met leveranciers of interviewers. (lacht) Al zijn zo’n communicatieve vaardigheden waarschijnlijk ook wel door mijn studies verder aangescherpt. Als vroedvrouw moet je snel kunnen inspelen op de behoeften van andere mensen. Dit vraagt wel een zekere vorm van empathie. Sowieso ben je op een heel erg persoonlijke manier betrokken bij één van de belangrijkste momenten in iemands leven. Dat schept automatisch een sterke band. 

Naast communicatie geloof ik dat doorzettingsvermogen en zelfdiscipline altijd wel van pas komen in een mensenleven. Dus ook bij Sprints & Glory.

Het creatieve luik van Sprints & Glory neem jij volledig zelf voor je rekening. Krijg je bij de rest van de zaakvoering hulp van een zakenpartner, vrienden of familie?

Mijn mama begeleid het zakelijke aspect. Zij zorgt ervoor dat de boekhouding klopt. Soms vraag ik ook wel de mening van mijn twee beste vriendinnen of van mijn nicht. Die laatste is veel met mode bezig. Maar daarnaast houd ik het liever voor mezelf. Hoe goed bepaald advies ook bedoeld mag zijn, ik wil dat Sprints & Glory iets van mezelf is en blijft. Ik verkoop ten slotte een product en heb een verantwoordelijkheid naar mijn klanten en mezelf toe. Het is dus belangrijk dat ik voor de volle 200% achter datgene wat ik doe blijf staan.

Zou je je pragmatisch opstellen als de markt iets fundamenteel anders vraagt dan datgene waar jij achter staat?

Dat is diplomatisch verwoord. (lacht) Nee, ik vrees dat ik dat niet kan. En eigenlijk zou ik het ook niet willen. Ik volg eerst mijn eigen gevoel en pas in tweede instantie bekijk ik of er ook vraag naar is. Niet andersom. Idealisme is wel echt mijn persoonlijke drijfveer. Al heb je natuurlijk ook weinig impact als niemand jouw product afneemt of luistert wanneer je iets probeert te zeggen. Je zou dus kunnen stellen dat je hierin best een evenwicht probeert te vinden. (twijfelt) Maar nee, zelfs een bereidheid tot het vinden van die gulden middenweg klinkt voor mij al iets te opportunistisch. 

Voor mij is geld verdienen en strategie ook niet de insteek van mijn project. Ik kan mijn creatieve ei kwijt en tezelfdertijd verkondig ik een boodschap waar ik zelf in geloof en waar anderen ook nog wat aan hebben. Als dit kan door break-even te draaien dan is dit voor mij meer dan voldoende.

Zie je, vanuit je ervaring in de sportwereld, op vlak van sponsoring mogelijkheden om je project rendabel te houden?

Eventueel wel. Maar dan moet ik overtuigd zijn van de meerwaarde die ik kan aanbieden voor de andere partij. Gewoon om geld gaan bedelen zie ik niet echt zitten. Bovendien moet je ook hier bereid zijn om water bij de wijn te doen wanneer het gaat om het naar buiten brengen van je boodschap. En zoals gezegd houd ik toch liefst vast aan mijn eigen idealen.

Sprints & Glory is al deels gegroeid door in te zetten op de ontwikkeling van je eigen collectie. Hoe zie je jouw project in de toekomst nog verder veranderen?

Het thema en de doelstelling zullen wel hetzelfde blijven, maar de manier waarop ik het naar buiten breng kan wel veranderen. Zo heb ik recent mallen gekocht om zeep te maken en ben ik nu volop aan het experimenteren. Dus wie weet wordt het assortiment om het over het vrouwelijk lichaam te hebben straks wel verder uitgebreid. 

Tot slot: welke tip voor beginnende ondernemers zou je nog graag willen delen?

Volg je gevoel en ga 200% voor datgene waar je echt in gelooft. Maar sluit geen luisterbereidheid uit. Zo heb ik veel gehad aan één welbepaalde kritische opmerking van een vriendin. Zij vroeg me wat mijn kleding onderscheidde van de andere honderden webshops die er te vinden zijn. Zonder haar was er dus misschien geen eerste échte collectie van Sprints & Glory geweest.

Foto door Mustafa Körükçü