INTERVIEW | Moenia van Ecossentials

Studente & Eco Warrior Moenia (25) heeft naast haar populair Instagram-account      een webshop waar ze natuurlijke producten verkoopt. Ecossentials.be heeft een ruim gamma aan beauty care, natuurlijke kuisproducten en ecologische decoratie. 

BAAS:  Welkom Moenia! We volgen je al een tijdje op instagram en vinden het ecologisch verhaal dat je overbrengt verfrissend en interessant. Kan je ons wat meer vertellen over je achtergrond en hoe het allemaal is begonnen?
Ondernemen zat altijd al in mijn bloed! Ik kom uit een familie van zelfstandigen en wist al vanaf mijn acht jaar dat ik ooit CEO wilde worden. 

Om hét passieproject te vinden waarin ik mijn ondernemersdroom kon realiseren, moest ik wachten tot ik drie jaar geleden het geboorteland van mijn vader, Tunesië, bezocht. De natuur daar is zo mooi, maar vervuiling is er een gigantisch probleem. Overal waar ik kwam zag ik afval: op straat, in de bomen, op het strand, … .

Toen ik mijn voet sneed aan een stuk hard plastic, was de maat voor mij vol. Ik stond voor het eerst echt stil bij de hoeveelheid afval die in de natuur terechtkomt. Waarom behandelen we onze planeet als één grote vuilnisbelt? Ik had er gewoon nog nooit over nagedacht, of om eerlijk te zijn: het kon me tot op dat ogenblik niet echt schelen. 

Terug thuis startte ik mijn onderzoek over milieukwesties: ik las tientallen artikelen, luisterde naar interviews en bekeek tonnen documentaires. Voor mij was er geen weg terug: you can’t unknow what you know! 

Ik veranderde mijn levensstijl stapsgewijs en ging op zoek naar duurzame alternatieven. Toen ik die niet meteen vond, groeide bij mij het idee om zelf een platform op te richten waar je alle informatie vindt om de overstap naar een duurzame levensstijl te vereenvoudigen.

Zo ontstond Ecossentials: een plek waar je niet alleen vegan en plasticvrije alternatieven vindt, maar waar ik ook actief mensen wil informeren, inspireren en activeren over àlle facetten van duurzaamheid! 

Wat houdt Ecossentials voor jou concreet in in termen van activiteiten?
Ik run de webshop, waar heel veel bij komt kijken zoals voorraadbeheer, financiën, marketing, digitaal beheer, customer support, innovatie, … . Daarnaast zijn we achter de schermen bezig met het produceren van een eigen productenlijn, willen we een stuk B2B consultancy aanbieden én openen we binnenkort een eerste fysiek verkooppunt! 

Wat spannend! Waar opent jouw nieuwe winkel de deuren?
Ergens op Antwerpen Zuid. Meer kan ik er voorlopig nog niet over zeggen.

Hoe ben je op het studentenstatuut voor ondernemen gebotst?
Toen ik met mijn ondernemersidee startte kon ik me net inschrijven voor StartUp@Campus, een ondernemerswedstrijd voor studenten georganiseerd door KdG. Daar kwam ik voor het eerst in contact met wat student-ondernemerschap inhield. Zo ontdekte ik ook SINC & TakeOff Antwerpen! 

Kwam er veel bij kijken om het statuut in orde te brengen?
Neen! Eens je de juiste informatie hebt, kan je heel gemakkelijk starten.

Welke zijn de voordelen?
Zijn er eigenlijk nadelen? (lacht)
Het grootste voordeel is ongetwijfeld dat je risico om te starten enorm laag ligt. Je hebt (meestal) nog geen kosten of een job die je opgeeft als student. Je kan gratis terecht bij verschillende instanties, wat uiteraard bespaart in kosten. Je hebt ook enkele fiscale voordelen én je hoeft onder bepaalde voorwaarden geen belastingen te betalen. Ook kan je rekenen op een stevige portie goodwill richting student-ondernemers.

Daarnaast krijg je als student toegang tot een overvloed aan ondersteunende diensten, aangeboden door je onderwijsinstelling of incubatoren. En je kan meedoen aan verschillende wedstrijden die ondernemerschap nog meer onder de aandacht willen brengen.

Waarom zou je hier niet van willen genieten en zelf een eigen bedrijf beginnen?

Welke struikelblokken ben je onderweg tegengekomen?
Het grootste nadeel dat ik heb ondervonden is dat de snelle groei van Ecossentials  op sommige momenten nog moeilijk te combineren viel met mijn studies. Uiteraard zal dit voor iedereen anders zijn, maar bij mij zorgde het wel voor extra chaos en stress. 

Een ander nadeel is dat je soms niet serieus wordt genomen als student-ondernemer: je moet extra hard werken om te bewijzen dat je, ondanks je jonge leeftijd, even capabel kan zijn als iemand die een pak ouder is. 

Heb je jezelf beter leren kennen door het ondernemen?
Uiteraard! Ik kwam net uit een moeilijke periode en het ondernemerschap heeft me geleerd wat ik wil doen in mijn leven. Dat is zeker het grootste geschenk voor een millennial met duizenden opties. Je leert niet alleen je sterke en minder sterke eigenschappen nog beter kennen, maar ook hoe je ze het best inzet of vermijdt. 

Haal je een volwaardig inkomen uit je onderneming?
Ik heb mezelf heel lang geen eigen loon uitgekeerd. Dat was een doelbewuste keuze omdat ik mijn bedrijf zo snel mogelijk wilde laten groeien met zo weinig mogelijk middelen. Je dient vaak creatief om te gaan met beperkte middelen. Zeker als student. Ondertussen verdien ik er maandelijks wel iets aan. Maar zeker geen volwaardig loon. 

Ecossentials geeft de indruk goed te draaien. Is je zaak nu al winstgevend?
Er zijn veel verschillende parameters om de bedrijfswinst te bepalen. Daarom is het omzetcijfer hier misschien wel relevanter. Het eerste jaar hebben we afgesloten met een totale omzet van €83.000. Dat vind ik lang niet slecht voor een start-up.

Hoe ziet jouw week er uit? Lekker druk?
Druk en chaotisch inderdaad! Elke week is anders doordat ik ook veel samenwerkingen en projecten aanga. Maar daar houd ik net van: geen vaste routine. Dat stimuleert de creativiteit des te meer.

Heb je zelf investeringen moeten maken?
Ik heb een heel kleine eigen inbreng gedaan in het begin om te kunnen opstarten. De rest van het kapitaal heb ik organisch opgehaald én door middel van crowdfunding.

Heb je in dit stadium al medewerkers moeten aanwerven? 
Ik heb nog geen vaste werknemers in dienst, maar ik werk nauw samen met enkele freelancers en een stagiaire van wiens hulp ik heel dankbaar gebruik maak. 

Welke plannen heb je nog op lange termijn?
Gigantisch veel! Aan de drive en ambitie zal het zeker niet liggen. Het is de bedoeling dat Ecossentials echt een totaalconcept wordt met verschillende ondernemingen. Zo willen we consultancy aanbieden in duurzaamheid, fysieke punten openen, een app ontwikkelen, internationaal gaan, … . The sky is the limit! 

Sta je zelf steevast achter bepaalde idealen? 
Ik hanteer heel strenge eisen als duurzaam bedrijf. 
Een jaar lang heb ik gezocht naar de beste duurzame producten en bedrijven, zodat mensen zich geen zorgen hoeven te maken over de echte ecologische impact ervan. De producten zijn allemaal plastic-vrij, cruelty-vrij, volledig recycleerbaar en composteerbaar. Bovendien is een groot deel afkomstig van Belgische bedrijven. Dit zorgt ervoor dat mijn toeleveringsketen zo kort en duurzaam mogelijk is. Ecossentials is een totaalpakket voor wat duurzaam ondernemen betreft. We verkopen niet alleen ecologische producten, we proberen zo duurzaam mogelijk te zijn doorheen de hele toeleveringsketen. 

De eisen die we stellen aan onze leveranciers zijn echt hoog. De bestellingen die onze klanten plaatsen zijn volledig vrij van plastic verpakking of vulling. Alle dozen worden hergebruikt of zijn gemaakt van 100% gerecycleerd karton. Natuurlijk gaat een webshop vaak gepaard met een zekere ecologische impact. Met de juiste ingesteldheid kan er echter veel gedaan worden om deze impact te minimaliseren. Daarom kiezen we bij Ecossentials ook voor  verschillende verzendingsopties, zodat ook hier de CO2-uitstoot gereduceerd kan worden. Klanten kunnen kiezen voor Bike Delivery, Crowdshipping, Free Pick-up of gewone post. En om onze overgebleven impact te compenseren, planten we een boom voor elke bestelling!

Je bent heel actief op sociale media. Ondervind je een grote druk om telkens weer vernieuwend uit de hoek te komen? 
Social media is a blessing and a curse. Ik vind het fantastisch om mijn community zo persoonlijk te kunnen bereiken maar het vergt enorm veel energie. Alles inplannen, visuals maken, creatief zijn om innovatief te blijven, actief genoeg zijn, DM’s beantwoorden, … . Het is haast een job op zich! 

Hoe verklaar je jouw succes op sociale media? 
Authenticiteit en persoonlijkheid: dat is cruciaal in onze huidige maatschappij. Mensen willen het gezicht achter een product kennen en kopen steeds minder van grote, onpersoonlijke bedrijven. Door hard in te zetten op een persoonlijke en toegankelijke aanpak, is mijn social media een echt succesverhaal geworden! 

Is er een deontologische grens wanneer het over reclame maken op sociale media gaat?
Zolang je het beste voor hebt met je volgers kan je denk ik niet veel verkeerd doen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je je volgers enkel stimuleert om dingen te kopen. En je wil je volgers ook niet enkel en alleen maar veranderen of slecht doen voelen over hun huidige levensstijl.

Wat vind je het leukste aan je job?
Dat ik de vrijheid heb om zelf mijn uren te kiezen, zelf beslissingen te maken en dat ik zelf de touwtjes in handen heb. Een corporate job zou niets voor mij zijn. 

Kijk je op naar bepaalde personen?
Ik kijk enorm op naar Lauren Singer, founder van Package Free Shop. Mijn doel is om haar te kunnen evenaren.

Heb je zelf nog een laatste tip voor toekomstige student-ondernemers?
Zoek iets waar je écht door gepassioneerd bent, want zonder de juiste motivatie is ondernemen niet simpel. 

Nog enkele toptips op een rijtje:

  1. Sta open voor goed advies, ga op zoek naar een mentor 
  2. Praat met je (potentiële) klanten
  3. Stel een geschikt team samen
  4. Oefen je pitch voor verschillende situaties 
  5. Netwerk met andere ondernemers

Bedankt voor deze mooie afsluiter, Moenia! Ons heb je alvast geïnspireerd. We wensen je nog heel veel succes toe in de toekomst.