INTERVIEW | Nena van The Skin Labo

Nena Schuurmans is 20 jaar en studeert Farmaceutische Laboratoriumtechnologie aan AP Hogeschool. Ze heeft haar eigen blog The Skin Labo, waar ze skincare advies geeft en cosmetica verkoopt. Ook is ze zeer actief op TikTok. Ze is een populaire influencer zeg maar.

BAAS: Dag Nena. Kan je ons wat meer vertellen over hoe het allemaal begonnen is?
Eigenlijk is het allemaal in quarantaine vorig jaar, het begin van corona, begonnen. Uit verveling begon ik dansjes op TikTok te posten. Ik heb zelf altijd interesse gehad in skincare en ik ontdekte dat er eigenlijk niemand was die er info over deelde in het Nederlands. Daarom ben ik er af en toe iets over beginnen te posten en zo zag ik dat dat aansloeg. Mijn volgers sprongen heel hard de lucht in en het was meteen een succes. Vervolgens ben ik zelf naar merken beginnen sturen met de vraag of zij interesse hadden voor samenwerkingen om op deze manier meer bekendheid te creëren. Een blog of website starten leek me dan een leuk idee om een inkomen te kunnen verwerven. Via Shopify heb ik dan zelf een website opgericht en daar een blog aan toegevoegd. Hier ben ik nu elke dag mee bezig.

Waar vul je voor de rest je dagen mee?
Naast de website beheren en blogposts schrijven verkoop ik ook producten. Deze heb ik niet thuis liggen waardoor ik elke dag bestellingen plaats bij mijn leveranciers. Ook geef ik tips en routines op maat aan mijn volgers en klanten via Teams gesprekken.  

Videocontent maken doe ik ook elke dag. Deze video’s zijn voornamelijk voor op TikTok, maar het kan ook zijn dat een merk mij vraagt of ik een product van hen wil gebruiken in een video.

Hoe is je interesse in cosmetica ontstaan? 

Met make-up was ik al vrij lang bezig. Ik bekeek zelf heel veel YouTube video’s over make-up. Qua skincare had ik zelf een routine gemaakt tijdens corona. Dit was op TikTok een trend geworden. Ik ben mijzelf daarin beginnen verdiepen en daarmee verdergegaan. 

Kan je ons kort en bondig uitleggen wat TikTok net inhoudt en waarom het zo een populair kanaal is? 
Het slaat goed aan omdat het iets totaal nieuws is waar mensen heel creatief mee kunnen omspringen. Mensen delen content over make-up, grappige video’s, dansjes, … Je hebt gewoonweg heel veel verschillende kanalen over verschillende onderwerpen. Het is ook fijn dat het korte video’s zijn. De vluchtigheid is leuk, je moet je aandacht er niet te lang bijhouden tijdens een video. En niet alleen het bekijken van filmpjes is leuk. Ook het maken ervan is best een creatieve bezigheid. 

TikTok is een nieuw kanaal. De kans om mensen aan te trekken is tot hiertoe nog heel makkelijk. Het algoritme is vrij simpel. Je kan één video maken en ineens een miljoen views krijgen terwijl je maar 10 volgers hebt. Op Instagram is dat nu niet meer zo. TikTok heeft meer bereik en is een handige manier om te groeien. 

Je bent heel actief op sociale media. Is het belangrijk om elke dag content te posten? 
Op Instagram post ik zeker niet elke dag. Het is wat moeilijker om elke dag een foto te posten vind ik. Op TikTok probeer ik wel elke dag aanwezig te zijn met filmpjes. Video’s zijn makkelijker en sneller. Ik vind het zelf heel leuk om te doen en dus totaal niet erg om er elke dag eentje te posten. Als ik er geen zin in heb, ga ik mij niet forceren en zou ik het ook niet doen.

Ondervind je een grote druk via social media? Denk bijvoorbeeld al maar aan een overload van persoonlijke berichtjes die mensen naar je sturen.
In het begin antwoordde ik op elk bericht maar dat doe ik nu niet meer omdat er duizenden zijn. Heel af en toe doe ik het nog. Ik vind dat de mensen zelf maar mijn blog, website en andere kanalen moeten checken vooraleer ze mij persoonlijk vragen beginnen stellen. 

Hoe verklaar je jouw succes op sociale media? 
Ik kan mijzelf onderscheiden van anderen omdat ik de enigste ben die deze activiteiten in het Nederlands doet. Verder zorg ik ook wel voor variatie: ik dans af en toe in een video of ik geef fashion tips. Door die combinatie is het zeker niet saai! 

Is er een deontologische grens wanneer het over reclame maken op sociale media gaat?
Zelf zeg ik in bepaalde video’s dat ik een bepaald merk nooit ga gebruiken. Het zou dan heel erg hypocriet zijn als dat merk mij zou betalen om voor hen promo te maken. Ik zoek  graag naar een gezond evenwicht tussen dingen die ik zelf wil aanraden en merken die mij willen betalen. Het moet eerlijk blijven. Over alles reclame maken zou rechtstreeks een verlies van volgers betekenen omdat dat niet meer authentiek is en dat voelen je volgers. 

Verder vind ik het ook afhankelijk van merk tot merk. Soms sturen merken mijzelf mailtjes met de vraag of ik bijvoorbeeld een video met hun producten wil maken voor een bepaald bedrag. Bij andere merken heb ik een langdurige samenwerking. Elke maand sturen zij bepaalde kledingstukken op waar ik dan over wil posten bijvoorbeeld. Ook contacteer ik zelf merken die ik interessant vind want ik kan moeilijk zelf alle producten aankopen en in huis halen. Op deze manier is het een win-win-situatie: ik heb nieuwe producten voor video’s en de merken krijgen publiciteit. 

Hoe ben je op het studentenstatuut voor ondernemen gekomen?
Op mijn TikTok-profiel staan er linkjes. Via deze kunnen mensen producten bestellen en daar verdien ik een procentje op. Zo is het begonnen. Ik kon niet zomaar geld verdienen zonder dat dat aangegeven was waardoor ik zelf op zoek ben gegaan naar oplossingen. Via AP Hogeschool heb ik dan ook verdere info en begeleiding gekregen.

Welke zijn de voordelen?
Het is vooral handig omdat ik vanuit AP Hogeschool e-mails met informatie ontvang. Daarnaast kan ik ook bij mijn school aankloppen als ik vragen of advies nodig heb.

Welke skills uit je studies neem je mee?
In de lessen komen er vaak ingrediënten aan bod en krijgen we de juiste achtergrondinformatie hierover. Dit zijn af en toe ingrediënten die ik ken vanuit de samenstelling van skincare-producten. Als ik ooit een skincare-lijn zou willen starten is het een meerwaarde dat ik de practica als labo-ervaringen heb meegekregen vanuit mijn studies. 

Heb je jezelf beter leren kennen door het ondernemen?
Ja, dat vind ik toch wel. Je bent best wel met veel dingen tegelijk bezig. Ik heb enorm veel bijgeleerd. Er zit een bepaalde drive in mij om er echt voor te gaan. Ik wist niet dat ik deze had. 

Heb je geëxperimenteerd met andere verdienmodellen zoals workshops of webinars?
Ja. Ik geef ook één op één advies aan mensen. Dit is iets dat ik recent aan mijn website heb toegevoegd. Ik heb ook een e-book geschreven die te koop staat op mijn website. 

Heb je zelf investeringen moeten maken?
Gelukkig vrij weinig. Ik krijg veel producten gratis waardoor ik deze al niet moet aankopen. De enige kost die ik momenteel heb is 30 euro per maand om de webshop online te houden. 

Hoeveel producten verkoop je gemiddeld?
Qua fysieke producten een achttal per week. Dit gaat dan over de producten zelf maar ook skincare tools en maskertjes. Ik heb elke dag 1 tot 3 bestellingen die voornamelijk komen door TikTok.

Hoe ziet jouw week er uit ?
Op zondag maak ik altijd mijn planning om een overzicht te krijgen in wat er de komende week moet gebeuren. Moet ik een video voor een klant maken? Zijn er bepaalde to-do’s die ik zeker moet afmaken? Dit overzicht heb ik nodig. Elke dag combineer ik het maken van content met het werken voor school. Dagelijks maak ik video’s voor op TikTok, check ik mijn mails en kijk ik of ik bestellingen moet plaatsen bij leveranciers. Voor school heb ik vaak practica en lessen die ik moet bijwonen.

Heb je ook nog vrije tijd om je te kunnen ontspannen?
Ik heb best wel nog veel vrije tijd. Normaal basket ik maar nu met corona zijn er helaas geen trainingen en matchen. Geregeld spreek ik nog af met vrienden en ik kijk ook graag series op Netflix.  

Heb je zelf idealen? 
Op Instagram post ik vaak over Black Lives Matter. Ik vind dat een heel belangrijk thema. Met quotes deel ik daar graag mijn mening over. Indien ik vreemde reacties omtrent dit onderwerp krijg ga ik daar ook inhoudelijk op in! 

Krijg je soms andere aanbiedingen dan louter producten voor merken promoten via social media? 
Ja! Een skincare merk heeft mij onlangs gecontacteerd om model te staan voor hun campagne. Op deze manier maakt het mijn job nog dat tikkeltje extra leuker. Dat ik ook de opportuniteit krijg om een fotoshoot te mogen doen? Het geeft mij een heel fijn gevoel dat mensen daarin geïnteresseerd zijn. 

Haal je zelf inspiratie van andere influencers? 
Ik vind Emma Chamberlain, een blogster uit Amerika, heel tof. Zij maakt ontspannende video’s op YouTube en heeft leuke vlogs om naar te kijken. Zelf kijk ik graag naar make-up tutorials zoals bij Vogue waar celebrities hun beauty routine weergeven. Het is interessant en vaak bestel ik daar een product van om te testen. 

Heb je advies voor beginnende ondernemers? 

Gewoon doen en durven! Steek al je tijd en energie erin. Ik ben zelf heel blij dat ik de stap heb durven zetten om ondernemer te worden. Heb ook een open-mind. Als er tegenslagen zijn moet je altijd blijven doorzetten. Follow your dreams… Anders ga je er spijt van hebben!